2012. december 4., kedd

What counts a wasting? – Passenger informants in the capital and in Debrecen


What counts a wasting? – Passenger informants in the capital and in Debrecen
In Debrecen they spent 172 million forints for passenger informants for the tram number 1, in Budapest for the former called „szentendrei” (now it’s called H5) local train’s passenger informants they spent 100 million forints. In Debrecen now it’s just shows the time, but in the capital it’s working properly. Yet they have criminal procedure in the case of the latter (Budapest) as the part of the BKV case, and in Debrecen they spend another 100 million forints for the resurrection of the system.
The passenger informant’s system of the local train of Szentendre became one of the emblem of the BKV case, after Balogh Zsolt, the former proxy CEO of BKV stated in the right sided media and for the investigations that he was forced for the disbursement of this device which was carried out crappy. The setting-up was made by the CC Soft Ltd, which because of the case already decayed. The earlier inside documents of the BKV traversed the statements of Balogh, but at the court the former leader of the BKV didn’t remember for this business as it was unneeded and wasting.

                                                                              (source: origo.hu)
According to the BKV’s documents the passenger informant’s system in the time of the tryout worked well, and the devices still helpful for the passengers of the local train of Szentendre. Even so the counsel prosecuted the settlement of the system, what the accusation valued/rated unneeded and wasting procurement. Vainly the authorities got the files which can traverse the unneeded part, because of this a few of the people of this case still has to go to the court. The CEO of the contractor’s company wasn’t questioned during the process, though he was offered himself to the investigations in his media statements.
At the same time now the people of Debrecen are not served by the passenger informant for the tram number 1. Currently not just they don’t know the arrival of the trams but the columns of the DKV’S (Public Transportation of Debrecen) passenger informants didn’t even show the right time. For this system they spent 172 million forints a few years ago, from this amount they set up the displays and the columns in the stops, together with the laying of the optical cable.
The informatics system is obsolete, so they have to change them – stated Nagy Attila (CEO of the DKV) to the Dehir.hu in the beginning of the year. The columns and the cables are staying; they change the displays and the software. Besides this they place 5 new columns and they change the passenger informants in the vehicles, the trams and the trolley-buses are getting a fair LED display for their windshield. For this updating they won 100 million forints at the tender of the Regional Operational Program, for what the DKV gives another 25 million forints.
The ideas were that they will finish the resurrection works until the end of 2012, but there was no suitable applicant for the informatics tasks, because of this they write another tender for the updating where the possible applicants can apply until the 21st of December. So the people of Debrecen can have a functioning passenger informant system in the beginning of 2013 the earliest. Although the set-ups are not working since more than a year, there didn’t even occur that anyone made a mistake, perhaps that a crime would had happen. As in Debrecen the system is not working, in Budapest it is working.

Source: http://hagyodosszie.blog.hu/2012/11/14/mi_minosul_pazarlasnak_utastajekoztato_rendszerek_a_fovarosban_es_debrecenben

Original:

Címkék: utastájékoztató rendszer bkv per balog zsolt | Szerző: Hagyó Dosszié | 3:17 pm
Debrecenben 172 millió forintért csináltak az 1-es villamosnak utastájékoztató rendszert, Budapesten az egykori szentendrei, mára H5-össé keresztelt HÉV pályáján kiépítettre 100 millió forintot költöttek. A debreceni már csak az időt mutatja, a fővárosi viszont működik rendesen. Mégis ez utóbbi ügyében zajlik büntetőeljárás a BKV-ügy részeként, Debrecenben pedig elköltenek újabb 100 millió forintot a rendszer felújítására.
A BKV-ügy egyik emblémája lett a szentendrei HÉV utastájékoztató rendszere, miután Balogh Zsolt, a BKV egykori megbízott vezérigazgatója azt állította több jobboldali sajtóorgánumnak, illetve a hatóságoknak is, hogy a silány módon kivitelezett eszköz kifizetésére kényszerítették. A berendezéseket az azóta az ügy miatt tönkrement CC Soft Kft. állította fel. A BKV korábbi belső iratai cáfolják Balogh említett állításait, de a bíróságon már maga a BKV egykori vezetője sem úgy emlékezett az ügyletre, mint egy szükségtelen és pazarló beszerzésre.
(Forrás: origo.hu)
A BKV dokumentumai szerint az utastájékoztató rendszer a próbaüzem során 99,9 százalékban jól működött, és a berendezések most is segítik a szentendrei HÉV utasait. Ennek ellenére az ügyészség vádat emelt a rendszer telepítése miatt, amit a vádhatóság szükségtelen, pazarló beszerzésként értékelt. S hiába szerezték be a hatóságok a szükségtelenséget cáfoló aktákat, ugyanis emiatt is járhatnak bíróságra az ügy egyes szereplői. A kivetelező cég ügyvezetőjét ugyanis az eljárás során nem hallgatták ki, noha maga is ajánlkozott sajtónyilatkozataiban a hatóságoknak.
Nem szolgálja ugyanakkor jelenleg a debrecenieket az 1-es villamoshoz kiépített utastájékoztató. Jelenleg nemhogy a villamosok érkezését, de még a pontos időt sem mutatják a DKV utastájékoztató oszlopai. A rendszerre néhány évvel ezelőtt 172 millió forintot költöttek, ebből az összegből állították fel a kijelzőket és a korhű oszlopokat a megállókban, valamint fektették le az optikai kábeleket.
Az informatikai rendszer azonban elavult, ezért azt le kell cserélni – nyilatkozta még az év elején a Dehir.hu-nak Nagy Attila, a DKV vezérigazgatója. Az oszlopok és a kábelek maradnak, a kijelzőket és a szoftvert cserélik le. Emellett öt új oszlopot is kihelyeznek, és a járműveken is lecserélik az utastájékoztató rendszert; a villamosok és a trolik is jól olvasható LED kijelzőket kapnak a szélvédőkre. A korszerűsítésre csaknem 100 millió forintot nyert a cég a Regionális Operatív Program pályázatán, melyhez a DKV még 25 millió forinttal járul hozzá.
Az elképzelések arról szóltak, hogy még 2012 év végéig elvégzik a felújítási munkákat, de nem akadt megfelelő jelentkező az informatikai feladatokra, ezért nemrégiben újabb pályázatot írtak ki korszerűsítésre, amelyre december 21-ig jelentkezhetnek a lehetséges kivitelezők. Így legkorábban 2013 elején lehet működő utastájékoztató rendszere a debrecenieknek. Bár több mint egy éve nem működnek a berendezések, ott fel se merült, hogy bárki is hibázott, netán hogy bűncselekmény történt volna. Pedig Debrecenben nem működik a rendszer, Budapesten pedig igen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése